Adam Durčák
Potřebujete poradit? Zavolejte Adamovi
596 810 697 (Po–Pá 8–20, So–Ne 8–12)
100% diskrétně

Zapojte se do našeho věrnostního programu a získejte slevy a výhody!

0
Košík
Váš košík zatím neobsahuje žádné vzrušení.

Není to škoda? Pokud potřebujete poradit, využijte naši poradnu nebo nám rovnou zavolejte na 596 810 697.

Cena dopravy
IN TIME CZ - kurýr
79 Kč
Česká pošta - Balík do ruky
89 Kč
PPL - kurýr
89 Kč
Zásilkovna CZ
49 Kč
Osobní odběr Havířov
Zdarma

Doprava zdarma při nákupu nad 1 400 Kč.

Play! zóna Magazín Ostatní Sex v pravěku a antice

Magazín - Ostatní

Sex v pravěku a antice

Ostatní Ostatní

Od pravěku po antiku... Jak vypadal sex za doby našich dávných předků? Byl jiný než dnes?

Pravěk a prehistorie

Popravdě, příliš toho nevíme. Víme například, že člověk kromaňonský, který obýval Eurasii v době 30 000 – 10 000 let před Kristem, se nám fyzicky velmi podobal, a že i jeho mozek byl podobný tomu našemu.
Všude po světě sice nacházíme kresby a znázornění sexuálního aktu, není ovšem možné plně říct, že to dělali tak nebo tak nebo co se jim líbilo.

Za prvé nemáme moc jiných materiálů, se kterými by tyto pozůstatky bylo možné srovnat, za druhé existují stovky různých interpretací i u těchto existujících důkazů. Rozhodně se milovat museli, protože jinak bychom tu nebyli. Kresby mohly mít náboženskou úlohu, sloužit pro kulturní prvky apod.
Ale vypadá to, že sex byl už od počátku pro naše předky podstatný.

„Miluješ mě, Sunoucí se tlapko?“ zeptal se bojovník v kůži a posunul se blíže ke své družce. Povzdechla si a podívala se mu do očí. „To záleží na tom, jestli budeš lepší než tohle.“ a vytáhla zpod kožešiny dokonale vyhlazenou kost.

Pravěké kresby zobrazují sexuální styk se zvířaty i další sexuální praktiky, ale není možné rozhodnout, jestli tohle tehdejší lidé skutečně prováděli, či zda jde o vyjádření přání získat sílu zvířat, která lovili – podobný princip jako u kanibalismu, kdy pojídáním částí těla přecházejí síly oběti do strávníka.

Obrazy spíše nasvědčují zobrazení sexuální magie, podobně jako třeba šaman nosící zvířecí kůži jako symbol svého úřadu, který ve společnosti zastával. Ten byl spojen s totemovým zvířetem kmene (totemové zvíře kmen nesmí lovit, drží ho jako posvátné a spojuje s ním svou sílu, zároveň se jím vyhrazuje proti jiným kmenům).

V severní Africe byly nalezeny obrazy člověka souložícího se žirafou, nosorožcem nebo slonem, které jsou fyzicky téměř nemožné. Mohl být součástí rituálů a symbolem schopnosti člověka tato zvířata zkrotit a porazit v boji.

Večerní rituál síly před lovem nebyl jen o tancování kolem ohně a bojovém pokřiku se sekerkami v rukách. Protože bojovníci museli být řádně nabiti a povzbuzeni, strávili noc plnou vášně se svými ženami. Ty jim mohly poskytnou to, na co šaman neměl ani vhodné pohlaví, ani zkušenosti.

Krom obrazů je všeobecně znám kult Venuše. Jde o malé sošky z různých materiálů zobrazující ženské tělo – respektive jeho hlavní znaky, tedy prsa, břicho a boky. Venuše (u nás asi nejznámější Věstonická) jsou symbolem plodnosti a byly užívány jako kouzlo pro plodnost. Mohly být nošeny na krku nebo být vloženy do lože pro kýžený efekt. Byly nalezeny po celé Evropě, od Ruska po Francii. Často nemají tváře ani nohy a důraz je kladen hlavně na ženské znaky.

Jinou podobou maleb v jeskyních jsou krajinné malby, známé hlavně z Anglie. Úloha je většinou stejná – obrovské falusy nebo obrazy pořádných mužských samců. Život pravěkých lidí byl velmi krátký, proto bylo plození potomstva velmi důležité.

Když se v období kolem roku 600 před Kristem rozšířilo zemědělství, definitivně se ustálil kult Matky bohyně. Spojený byl nejen se symbolikou ženy jako ploditelky dětí, ale také se zemí, ze které rostly rostliny, na kterých závisela obživa. Objevily se oltáře znázorňující bohyni rodičku plodící jak lidi, tak i zvířata a úrodu.

Povaha sexuálních praktik se stala mnohem zřetelnější s příchodem psaného slova a tedy možností dělat trvalejší záznamy – hlavně ve starém Řecku a Římě.

Antický sex

Pestrobarevná mytologie Řeků zahrnuje koně svádějící nymfy a panny, stejně jako Eróta střílejícího šípy na mladé muže a ženy.
V propracované a dekadentní společnosti starého Říma si vládnoucí třída užívala neuvěřitelnou škálu sexuálních prožitků a dimenzí. A mnohé sexuální sklony – zvláště císařů – jsou notoricky známé.

Muži a ženy v antice vedli velmi rozdílné životy. Ženy neměly práva a byly ovládány mužským rodem, udržovány v oddělené části domu a vnímány jen jako rodičky dětí. Zatímco muži měli milenky a konkubíny a nemohli být rozvedeni pro cizoložství. Pokud se něčeho podobného dopustila manželka, byl z toho naopak ohromný poprask.

Postoje k sexu byly v Římě velmi liberální, tedy alespoň pro horní třídu – dnes bychom řekli horních deset tisíc. Vztahovaly se i na zámožné ženy za podmínky, že s tím nechodily moc na veřejnost. Některé, jako notoricky známá manželka císaře Claudia Messalina, měly tucty sexuálních partnerů.

Víno teklo ze stolů doslova proudem. Sluhové přinášeli další pochutiny a snad žádná róba nezůstala čistá. Zatím na ní občas skončila trocha jídla nebo pití. Ale noc se teprve rozbíhala a římské orgie málokdy skončily jen u jídla a pití… To nejšťavnatější patří mezi noc, člověka a záři loučí.

Za zmínku stojí prostituce. V Řecku existovaly vedle běžných prostitutek, které nabízely služby za peníze, také profesionální společnice, tedy hétery. Ty byly vzdělané, kultivované a dostávaly spíše dary než peníze. Ačkoli některé nabízely sex jako dodatek ke svým službám (a většinou trvaly na análním styku jakožto formě antikoncepce), některé byly pouze kamarádkami svých bohatých a vlivných klientů.

V Římě byly prostitutky i prostituti. Byli dostupní těm, kteří chtěli změnu od svého pravidelného partnerského života, případně měli zájem o speciální služby.
Hlavní města obsahovala i „červené čtvrti“ a dodnes mohou třeba návštěvníci Pompejí vidět sexuální reliéfy na zdech domů.

„Vítáme vás v domě rozkoše, vzácní páni senátoři.“ pozdravil je medový hlas, jen co přešli oba práh domu. Krásná brunetka, kterou následovali a která před nimi do písku otiskovala slovíčka dávné reklamy, se otočila a usmála. Za moment se k ní připojilo několik dalších ladných těl stejného pohlaví. Byla připravena splnit senátorům i ta přání, která nevyslovili.

Starověký marketing:

Kněžky lásky měly originální způsoby, jak upoutat pozornost zákazníků. Našly se například sandály, které při chůzi v písku otiskovaly na zem zprávu „následuj mne“.

Obě kultury si uměly užít erotické umění. Vázy byly zdobeny motivy sexuálních scén a pohovky i židle byly vyráběny s držadly nebo nohami ve tvaru falusů. Římané používali téměř stejné praktiky jako Řekové, ale měli některé ustálené zvyky. Nebylo například považováno za přirozené, aby žena byla při milování „nahoře“. I tak bylo ale nalezeno dost obrazů znázorňujících tyto „zakázané“ pozice.

Římská sexualita obsahovala některé dosti kruté prvky, které v Řecku nenajdeme. Například římské hry často zahrnovaly ženské vězenkyně v klecích znásilněné zvířetem. A přestože incest byl brán jako zločin, mnoha vládcům procházel – Caligula spal se svými třemi sestrami a Nero se svou matkou.

Římská sexualita je pravidelně spojována s orgiemi a podobnými hromadnými akcemi. Tahle divoká jízda zahrnující jídlo, pití a sex má počátek v rituální hostině spojené s kulty extáze. Byly spojeny s Bakchosem, bohem vína, ovšem náboženský význam se brzy vytratil.

Masturbace byla ve starověkém Řecku a jeho rozparcelovaném světě považována za zdravý způsob uvolnění napětí. Dildo (olisbos) vyrobené ze dřeva olivovníku a potažené kůží bylo velmi oblíbeným nástrojem a náhradníkem muže.

Vezmeme-li v úvahu, jaký měly v této společnosti ženy status, možná nás překvapí, že nejznámější sexuální příručka (z druhého století před Kristem) byla napsána právě ženou, Philaneou ze Samosu. Ačkoli se zachovaly pouze zlomky, obsahovala podle všeho materiály k lesbické lásce. Z římského období se žádná kniha tohoto druhu nedochovala, ačkoli není pochyb o tom, že spisy existovaly.

Homosexualita

Vzhledem ke spektru sexuálního chování antických občanů nelze vynechat téma homosexuality. V Řecku zahrnovala velmi propracovaný společenský rituál, zvláště mezi staršími muži a mladíky. Od staršího se očekávalo, že mladšího zaučí, bude ochraňovat a ukáže mu, jak obstát ve světě, zatímco úkolem mladšího jedince bylo uspokojit sexuální choutky svého mentora.

To stejné platilo pro lesbickou lásku. Nejznámější je Sapfó, jejíž domácí ostrov Lesbos dal orientaci jméno. Obě orientace – jak homosexualita, tak bisexualita – byly v Římě přijímány. Mnozí císaři si užívali bisexuální vztahy. Nepřátelé Julia Caesara mu například říkali „manžel každé ženy a manželka každého muže.“

„Samozřejmě máš nárok na poslední přání a vše kolem toho.“ „Coby to tak mělo být?“ Filosof pokrčil rameny. „Někomu stačí dobrá večeře, někdo si chce dopřát poslední chvíle se svým mladým milencem. Je to na tobě Sokrate.“

(volná parafráze z Platonských dialogů)

Tipy a triky slonice Kiky:

  • Zahrajte si na starověkou prostitutku a jejího zákazníka.
  • Zkuste si doma upravit ložnici na pravěkou jeskyni a vychutnejte si divoký sex jenom s několika kousky oblečení – tehdy nosili jen bederní roušky a kolikrát ani to ne.

    Jako bonus můžete vypnout topení a zahřát se pouze živočišným sexem. Ale všeho s mírou, ať to neodnesete třeba chřipkou.

  • Zahrajte si na rituální přípravu k lovu. Jeden z vás je kněz kultu zvířete, druhý lovec, kterého čeká jeho první ostrá výprava. Ovšem vzhledem k tomu, že jste každý opačného pohlaví, rituál bude opravdu důkladný…